Zespół Szkół Nr 1 im. Legionów Polskich w Kozienicach
Do oglądania witryny zalecamy używanie aktualnych wersji przeglądarek Firefox, Chrome, Safari
Uzależnienia młodzieży od socjalmediów
Żyjemy w czasach, w których prawie każdy z nas posiada przynajmniej jedno urządzenie multimedialne. Potrzeba pozostawania w "stałym kontakcie ze światem" i "bycia na bieżąco" w ostatnich latach bardzo się pogłębiła, a zjawisko to stało się już normą społeczną. Nawet oczekiwanie w kolejce do lekarza, na poczcie, czy w sklepie wykorzystujemy, by sięgnąć po telefon "nie marnując czasu". Według statystyk młodzi ludzie wskazują portale społecznościowe jako jedno z najczęstszych form spędzania czasu wolnego w Internecie. Traktują te platformy jako przestrzeń komunikacyjną, miejsce podtrzymywania i nawiązywania kontaktów, a także bycia na bieżąco ze zdarzeniami z życia bliższych i dalszych znajomych. Nowe możliwości wykorzystania telefonów komórkowych i całej reszty urządzeń multimedialnych nie idą w parze z postępem psychologiczno - społecznym. Brak świadomości zagrożeń związanych z korzystania z nowinek technologicznych i zachwyt nad ich możliwościami sprawiają, że młodzi ludzie nie są świadomi zagrożeń, które niesie za sobą "kultura pochylonej głowy". Problem uzależnienia młodzieży od mediów elektronicznych jest stosunkowo nowym zagadnieniem i zmieniającym się na naszych oczach zjawiskiem. Definicja i objawy uzależnienia od mediów społecznościowych Uzależnienie od mediów społecznościowych można zdefiniować jako stan, w którym korzystanie z tych platform staje się priorytetem w życiu danej osoby, prowadząc do negatywnych skutków. Badania pokazują, że znaczny odsetek młodych ludzi przyznaje się do nadmiernego korzystania z mediów społecznościowych. Około 30% nastolatków twierdzi, że spędza więcej niż 3 godziny dziennie na platformach społecznościowych. Dodatkowo przeprowadzone badania wskazują, że kobiety znacznie częściej logują się do sieci społecznościowych i spędzają w sieci więcej czasu. A osoby z niższą samooceną oraz wyższym poziomem ekstrawersji wykazuję większe skłonności do uzależnienia od portali społecznościowych. Osoby, które spędzają więcej czasu w wirtualnym świecie, mogą doświadczać większych problemów ze zdrowiem psychicznym, takich jak depresja czy lęki. Uzależnienia od mediów społecznościowych obejmują: - Nieustanne myślenie o mediach społecznościowych. - Potrzebę ciągłego sprawdzania powiadomień. - Unikanie interakcji w rzeczywistości na rzecz kontaktów on-line. - Zakłócenia codziennego życia i relacji interpersonalnych. - Uczucie lęku lub frustracji, gdy nie ma dostępu do Internetu. W tym miejscu warto wspomnieć o zjawisku FOMO (fear of missing out), czyli o strachu przed tym, że coś nas ominie. Patrząc na to co inne osoby dodają na media społecznościowe możemy subiektywnie postrzegać ich jako osoby, które mają lepsze życie, ciągle podróżują, mają więcej pieniędzy, głębsze relacji z ludźmi lub są bardziej atrakcyjni. Widząc relacjonowane w social mediach spotkanie przyjaciół bez naszego udziału, możemy odczuwać zazdrość i smutek, co prowadzi do frustracji z naszego życia. Poczucie, że coś ważnego ominie nas dokładnie wtedy, kiedy wyłączymy telefon, wywołuje niepokój społeczny, który został scharakteryzowany właśnie jako FOMO. Niestety to co jest pokazywane w social mediach często odbiega od rzeczywistości. Pokazywane życie może być tylko wyidealizowanymi urywkami z naszej prawdziwej rzeczywistości. Patrząc na to przestajemy doceniać to co mamy i zaczynamy skupiać się na tym co mają inni. Według raportu „FOMO 2022. Polacy, a lęk przed odłączeniem”, od użytkowania telefonu najsilniej uzależnione są osoby najmłodsze (22% badanych w wieku 15–19 lat) oraz młodzi dorośli (18%). Od sprawdzania mediów społecznościowych rozpoczyna dzień 32% z nich. Ze zjawiskiem FOMO powiązany jest wysoki poziom uzależnienia od telefonu komórkowego (u 42% wysoko sformowanych badanych występuje stopień uzależnienia od smartfona). Przezwyciężenie uzależnienia od mediów społecznościowych wymaga zaangażowania i odpowiednich strategii działania. Niezwykle ważne jest, aby podejść do tego procesu krok po kroku, z realnymi oczekiwaniami i celami. Oto kilka skutecznych strategii, które mogą pomóc w przezwyciężeniu uzależnienia: - Ustalenie limitów czasowych na korzystanie z social mediów. - Wprowadzenie dni lub godzin bez dostępu do internetu. - Znalezienie alternatywnych aktywności, które są interesujące i angażujące. - Praca nad budowaniem relacji offline i interakcji w świecie rzeczywistym.
Zachęcam również Państwa do wejścia na stronę Rzecznika Praw Dziecka, na której opublikowanie zostały badanie RPD: Dzieci chcą, ale już nie potrafią oderwać się od mediów społecznościowych.
Źródła: Instytut Spraw Obywatelskich Rzecznik Praw Dziecka uzaleznieniabehawioralne.pl